4 måder at tjene penge på Facebook

Facebook er andet og mere end blot billeder fra sidste bytur og pralende statusser om rejser og 12-taller. Selvom det kan være nok så underholdende at stalke både dine bedste venner og din folkeskolekæreste, så kan du få mere gavn af din facebook.

Facebook er nok det mest afslappede og samtidig mest informative sociale netværk, hvorfor det umiddelbart ikke virker som det mest indlysende sted at tjene penge. Men Facebook er også det største sociale netværk, så hvis du gør det rigtigt, er der masser af potentiale for at tjene penge.

Du kan her finde en guide på 4 måder at tjene penge og potentielt blive rig på Facebook. Hvis du ikke allerede har læst PengePanels artikel om at tjene penge på Facebook, kan du læse den her.

Hvad er Facebook?

Medmindre du har boet under en sten, så ved du nok i det mindste en lille smule om, hvad Facebook er for noget.

Det er verdens største sociale netværk med over en milliard brugere. Da Mark Zuckerberg startede siden tilbage i 2004 var den oprindeligt kun tiltænkt Harvard studerende, som en slags digital year book. Vi behøver vist ikke at nævne, at siden hurtigt ekspanderede derfra.

For rigtig mange mennesker er det i dag næsten umuligt at forestille sig en verden uden Facebook, hvor man kan dele diverse statusser, billede og oprette begivenheder med ens ”venner”. Siden er på relativt kort tid blevet et socialt centrum, og sidens popularitet har gjort, at flere er begyndt at spekulere i, hvordan man tjener penge på Facebook.

4 måder at tjene penge på Facebook

1. Sælg dine gamle ting

Når tiden er inde til at rydde ud i ens gamle ragelse, er det oftest sider som eBay eller Den Blå Avis (dba.dk) man kommer i tanke om. På trods af disse siders popularitet, er der på Facebook også et begyndende marked for at sælge sine gamle ting.

Du kan selvfølgelig blot lave en status, hvori du lader dine venner vide, at du sælger dit og dat. Dette vil dog kun have en begrænset effekt, da det kun er dine venner, som vil se din annonce.

Led i stedet efter en lokal salgsgruppe, hvor du kan slå din annonce op. De fleste områder har nu fået hver deres salgsgruppe, men er der endnu ikke en for dit område, kan du jo bare starte en selv. Fordelen ved disse grupper er først og fremmest, at der er langt flere, som ser din annonce.

Derudover er du også på disse sider selv herre over, hvilken pris du ønsker, hvilken betalingsmetode du foretrækker, og om du er villig til at sende varen, eller om køber selv er nødt til at komme og hente. Hvad der er endnu vigtigere: på Facebook er der ikke nogen, som tager del i din indtjening – du får lov at beholde hele fortjenesten selv.

Hav dette for øje, når du sælger på Facebook:

  • Undersøg hvilke regler der er for gruppen. Nogle grupper har specifikke krav til hvilke varegrupper, der bliver forhandlet.
  • Eftersom der på Facebook er fri mulighed for alle til kommentere, vil du højst sandsynligt opleve, at mange forsøger at prutte om prisen. Det er der ikke så meget at gøre ved, men det er værd at have med i overvejelserne, når du fastsætter din pris. Det er altid godt at have lidt at handle med.

Hvis du kan leve med gruppernes krav og at prutte om prisen, er Facebook et glimrende sted at sælge dine ting.

2. Gør reklame for dit firma

Har du et hvilket som helst firma, en frisørsalon, online-shop eller en café, kan du på Facebook få masser af gratis reklame.

Du kan oprette din egen side for dit firma, hvor du kan reklamere for dine services eller produkter og kommunikere med dine kunder. Sørg for at vælge et navn, der er let at finde i søgemaskinen. På Google Adwords kan du få gode råd til ord, der vil gøre det lettere for dine kunder at finde din side.

Hvis du vælger et navn bestående af flere ord, så overvej især det første ud fra, hvilke søgeord folk ville bruge for at finde dine produkter eller services.

En måde du kan gøre det lettere for dine kunder at finde din Facebook side, er ved at lave et par opslag. Hvis muligt, så forsøg at lave nogle der både interessante eller sjove og samtidig omhandler dit produkt.

Hvis du også har en online-shop, så sørg for at dit Facebook billede er i samme design som din hjemmeside. Det gør det lettere for din kunder at huske dit brand og ser desuden mere professionelt ud.

Lige meget om du sælger en bestemt vare eller en service, så undgå at lave en Facebook side, der udelukkende handler om salg, salg, salg. Sørg for at lave opslag, som folk har lyst til at læse. Bare tænk på, hvilke sider du selv kan lide at følge! Del citater, anekdoter, billeder… Noget, som er enten interessant eller bare fornøjeligt. Får du opbygget en loyal skare af følgere, kan du også lettere fra tid til anden lave et mere reklame-agtigt opslag, uden at miste dine følgeres interesse. Så hvis din Facebook-konto  f.eks. handler om Bitcoin, skal du ikke bare fokusere på at sælge dit produkt. Vis lidt personlighed inden for din kategori for virkelig at forbinde med mennesker.

3. Gør reklame for andre firmaer

4 måder at tjene penge på Facebook

En anden måde at tjene lidt ekstra lommepenge på, er ved at linke til andres produkter. Hos mange firmaer kan du få et såkaldt ”affiliate link”, som du kan dele på din Facebookside. Hver gang nogen bruger dit link og går ind og køber varen, vil du få en lille procentdel af indtjeningen. Hos Amazon får du 10% af salgsprisen, men hos de fleste andre får du omkring 5%.

Det lyder let, men sagen er, at du behøver en hel del følgere for at tjene på det. Hvis du f.eks. linker til en vare til 100 kr., og du får en andel på 10% (som er højt), vil du stadig kun have tjent 10 kr. Så for at tjene seriøse penge, behøver du RIGTIG mange følgere. Og ikke nok med det; følgere, som ønsker at købe.

Det skal dog ikke afholde dig fra at prøve det af! Har du opbygget en loyal vælgerskare til din Facebookside, så skulle der da ikke være noget i vejen for at tjene lidt håndører. Og ligger du noget seriøst arbejde i din side, så er der rigtig mange muligheder på en hjemmeside med over 1 mia. brugere.

Her er hvad du skal gøre, hvis du ønsker at reklamere for et andet firma:

  • Først og fremmest skal du bestemme dig for, hvilket firma du vil reklamere for.
  • Når du har besluttet dig, så kontakt firmaet for at få dit affiliate link. Betal aldrig for at få dit link!
  • Læs for en gangs skyld vilkår og betingelser, da mange firmaer har restriktioner for, hvilken form for markedsføring de ønsker.
  • Herefter kan du oprette din Facebookside og begynde at reklamere.
  • Det er bedst at gøre det klart for dine følgere, at det er en side, som er dedikeret til et bestemt firma, så de ikke føler, de bliver ført bag lyset. Men derfor skal det jo stadig være den sjove, interessante side, vi har omtalt før!

Jo flere der følger din side, jo flere der synes godt om og jo flere der deler dine opslag, jo mere vil du kunne tjene på dit affiliate link. Så læg nogle kræfter i at lave en god, spændende side!

Affiliate links kan du desuden også gøre brug af hvis du vil tjene penge på din blog eller på din Twitter, hvilket du også kan finde flere informationer om her på Pengepanel.dk.

4. Find et arbejde

Hvis du mangler et arbejde, kan Facebook også være dig til hjælp. Først og fremmest, hvis du har brugt en masse tid og kræfter på at lave et professionelt CV, hvorefter du har sendt det ud til gud og hver mand, så nytter det ikke, at din Facebook profil er et rod!

Mange firmaer i dag gør brug af sociale netværk når de leder efter nye ansatte, og derfor nytter det ikke, at dit profilbillede viser dig hængende i en lygtepæl på din sidste bytur. Dermed ikke sagt at du behøver have en super-kedelig og saglig profil – dette kan også være et minus, men blot tænk over, hvilket billede du ønsker at præsentere dig med.

Lad dit Facebook netværk vide, hvis du søger arbejde. Hvis ikke de lige selv har noget, så kender de måske nogen, som har. Du kan også opfordre til at dele dit opslag, så kan det hurtigt nå ud til mange. Der er ingen garanti for, at det betaler sig, men så har du i det mindste prøvet.

Facebook er ikke ligefrem det oplagte valg når det kommer til jobsøgning, men netop dét kan være til din fordel! Det kan give dig mere større mulighed for at skille dig ud fra mængden.

Går du efter et særligt firma, så undersøg hvem der er ansvarlig for ansættelse af nye medarbejdere og send dem en besked. Pas på med ikke at lyde for desperat, da Facebook i forvejen hurtigt kan virke en smule stalker-agtigt. Men får du gjort det rigtigt, vil du i den grad gøre dig mere bemærket end på Linkedin eller Twitter.

Er du kommet så langt, at du skal til en samtale, så klik dig igennem interviewerens profil og se, om du kan opsamle lidt viden om hans /hendes interesser. Det kan være en god måde at få lidt flow i samtalen, og vil gøre det lettere for dem at huske dig. Du bør dog ikke nævne, at du har været inde og kigge deres Facebookprofil, da vi så igen er tilbage ved det lidt stalker-agtige.

Som med alle andre sociale netværk, så sørg for at overveje, hvad du lægger på Facebook. Det er aldrig til at sige, hvem der en dag klikker sig igennem din profil, så vær sikker på at kunne stå ved de ting, vedkommende finder. Lægger du lidt arbejde i din profil, skulle det nok kunne give dig lidt fordele før eller siden.

Scroll til toppen