Tjen penge på at blogge

By 5. november 2015Tjen penge

Tjen penge på at blogge

Sværhedsgrad:

Sværhedsgrad

Tidsforbrug:

Tidsforbrug

Indtjeningspotentiale:

Indtjeningspotentiale

Gns timeløn

0
kr.

Pengepanel score:

En hyggelig måde at tjene penge på Pengepanel.dk.

At have sin egen blog er efterhånden blevet ret populært. Mange finder da også ud af, at der kan komme mange gode ting fra en velbesøgt blog. Foruden de penge du kan tjene på reklamer og sponsorerede indlæg, følger der tit også gode i form af gratis kosmetikprøver, tøj, accessories, you name it! De mest succesfulde bloggere er ofte dem, der finder en niche og arbejder sig op fra der. Hvis du vil vide mere om, hvordan man tjener penge på at blogge, så læs med her.

  • Hvordan laver du en blog?
  • Hvad skriver man om?
  • Hvordan får folk kendskab til din blog?

Udvalget af blogs spænder vidt og bredt. Du kan finde alt fra personlige blogs à la online dagbøger til blogge om madlavning eller rejser til blogge med billeder af nuttede dyr. Pointen er, at langt de fleste idéer allerede er taget, og chancen for at du skaber noget helt nyt og revolutionerende er tæt på ikke-eksisterende. Men det betyder ikke, at du ikke kan lave en populær job og tjene penge på det. Pengepanel.dk guider dig her til hvordan.

Hvordan laver du en blog?

At oprette en blog er gratis og i de fleste tilfælde ret let at sætte op. Du har selv 100% kontrol over din blog og det eneste du virkelig behøver, er noget interessant at skrive. Selvom du måske er helt ny i alt det her blogging, så er det slet ikke så svært at få fat på.

Der er flere forskellige sider, som tilbyder dig en blog. Her bla. Bloggers Delight, eller Selected Bloggers, som alle guider dig igennem step-by-step. Så får du din egen webadresse, en skabelon for din blog og så er der ikke andet tilbage end at gå i gang med at skrive.

Hav dog for øje, at langt de fleste blogs intet tjener, nogle tjener noget og nogle få kan rent faktisk leve af deres blog. Selvom blogging umiddelbart virker som noget, du lige let og hurtigt kan ordne i din fritid, er du nødt til at betragte den som et arbejde, hvis du ønsker at den skal betale af. Husk på, at arbejdsindsats og udbytte ofte går hånd i hånd! Du vil højst sandsynligt starte med at arbejde hjemmefra, og det kan derfor anbefales at du læser vores guide til, hvordan man får hjemmearbejde til at fungere.

Hemmeligheden bag en succesfuld blog er tre ting: godt indhold, mange besøgende og god markedsføring. At opnå alle tre er ikke let og vil næppe ske henover natten. Men hvad er det så du skal gøre for at få din blog til at lykkedes?

Godt indhold: Hvad skriver man om?

I bund og grund er det helt op til dig. Du er nødt til at have en overordnet idé om, hvad du vil skrive om, og du er nødt til at kunne formulere dig ordentligt.

Trin 1: bliv inspireret

Tag dig tid til at kigge rundt på de andre blogs der er derude. Du kan f.eks. begynde med ”Technorati’s Popular Blogs”-liste, for at se hvad der hitter. Læs nogle blogs der omhandler emner du selv er interesserede i, og overvej hvordan du kunne gøre det bedre. Læg mærke til hvordan disse blogs tjener penge og forsøg at implementere disse metoder i din egen blog. Selvfølgelig er det altid godt at skille sig ud fra mængden, men vær ikke bange for at stjæle lidt gode idéer hist og her. Sådan startede også de allerstørste, mest populære blogs!


Trin 2: Vælg et emne

Det skulle gerne være klart og tydeligt nu, at din blog kan handle om hvad som helst, du ønsker. Men er formålet at tjene penge, er der nogle emner, som umiddelbart vil kunne hive mere hjem end andre. Du kan f.eks. overveje en rejseblog eller en blog, hvor du kommenterer på alle de nyeste gadgets. I begge industrier findes der et stort reklamebudget, som du kan få din bid af.

Men nu skal du selvfølgelig ikke bare begynde at skrive om gadgets, hvis du slet ikke interesserer dig for det eller ved noget om det. Din blog er nødt til at tage udgangspunkt i dine egne interesser og erfaringer for at virke troværdig. En blog uden passion vil aldrig blive populær.

Dermed ikke sagt, at du er nødt til at vælge ét emne, og så holde dig fuldstændig til det. Nogle blogs skriver om alt muligt de lige falder over eller undrer sig over, uden at der nødvendigvis er nogen sammenhæng. Der er dog en tendens til, at de meste succesfulde blogs er dem, der holder sig nogenlunde indenfor et emne.

Du kan forsøge, om du kan finde din egen lille niche og gå i dybden med den. Vælger du noget alt for bredt, vil konkurrencen også blive ligeledes større. Hemmeligheden er, at finde et emne der er bredt nok til at have en vis målgruppe, men samtidig specifikt nok til at skille sig ud fra mængden. Du kan eventuelt kigge lidt rundt på andre blogs og overveje, om der er noget, du ikke synes får nok opmærksomhed.

Hvis din blog begynder at få en vis læserskare, kan du udnytte det til at komme endnu længere op på bloggerhitlisten. Hvis du f.eks. blogger om musik, kan du forhøre dig hos pladeselskaber, om du må få lov at få og anmelde nye plader. For pladeselskabet betyder det gratis reklame og for dig betyder det, at du kan være først ude med kommentarer til ny musik og dermed formegentlig kan få endnu flere læsere. Samtidig modtager du gratis musik, hvilket jo heller ikke er dårligt.

Vær dog opmærksom, hvis du blogger om dit private liv! Flere bloggere, som har skrevet om deres arbejde på deres blog, har fået en reprimande eller er blevet fyret. Så har du en åben blog, bør du altid overveje, hvad du skriver, om det på nogen måde kan give bagslag.


Trin 3: Kend din målgruppe – og lad dem finde dig

Hvem skriver du til? Venner, familie, folk i din branche eller bare folk generelt? At være bevidst om dette bør reflekteres i din skrivestil, dit layout og hvordan du reklamerer for din blog.

Er dit mål at tjene penge, er du nødt til at gå målrettet efter en bestemt målgruppe – og sørge for, at de finder dig.

Hvordan får folk kendskab til din blog?

Indrømmet, det er ikke let i starten. Du er nødt til at starte i de små, fortælle dine venner og familie om din blog, måske få dem til at sprede budskabet og sørge for at dele dine posts på din Facebook og / eller Twitter. Opfordr også gerne dine venner til at dele dine posts, hvis de synes om dem.

Det rigtige navn er afgørende, så overvej det nøje! Det skal være catchy og til at huske, hvis du vil have folks opmærksomhed. Og sørg desuden for, at navnet også er det, der står i din webadresse, hvis du vil have, at folk skal kunne finde din side igen.

Nogle gange kan du være nødt til at betale for at få den webadresse du ønsker, men det er normalt ikke særlig dyrt. Og hvis det er det, som betyder at dine besøgende vender tilbage igen og igen, er det bestemt pengene værd.

Når du vælger navn til din blog, så sørg for at:

  • Det er kort og fangende
  • Undgå at bruge tegn som f.eks. bindestreg i din webadresse, da det gør den sværere at huske

Del din blog

En god måde at få din blog ud til læserne, er ved at blive en del af et større bloggernetværk, som f.eks. Bloggers Delight. Disse sider har godt nok et stort udvalg af blogs, men har samtidig også masser af læsere, som kommer der af netop den grund.

Det er også en god idé at lave en facebookside til din blog, hvorpå du kan dele dine indlæg og gøre opmærksom på, når der sker noget nyt. Det er ikke altid at folk lige husker at klikke ind på din blog, men de bruger med garanti Facebook hele tiden, så det er et godt sted at få folks opmærksomhed.

På samme måde kan Twitter være ganske nyttig. Tweet et link og en kort fangende tekst hver gang du laver et nyt indlæg og sørg for at bruge masser af hashtags, for at nå ud til så mange som muligt. Hvis du laver et indlæg om en kendt, kan du forsøge at få dem til at retweete dit opslag, hvilket helt sikkert vil give dig mange nye besøgende.

Konkurrencen mellem blogs er hård, og drømmescenariet for dig vil være at få en eller anden omtale i et blad, fra en kendt eller blot en henvisning fra en anden populær blog. Det er her, at du kan nå ud til nogle nye læsere, men desværre er det samtidig ikke noget, du rigtig er herre over.

God markedsføring: sådan tjener du penge på din blog

Når du har fået din blog op at køre, bør du tilmelde dig Google Adsense eller Chitika, som begge hjælper med at matche din blog med relevante reklamer. Herefter vil du, når folk klikker ind på reklamerne, få en lille del af indtjeningen. Ofte vil en mere informativ blog resultere i flere klik på reklamerne (i tilfælde af, at de matcher dine indlæg) og dermed give dig større indtjening.

Men inden du kommer så langt, er der et par ting, du bør tage i betragtning

1) Hvilke annoncører målretter din blog sig imod?

Det virker måske åbenlyst, men det er bedst at vælge annoncører, der retter sig mod dine læsere. Så overvej, hvem er det egentlig du skriver til? Hvilke læsere har du, og hvad interesserer de sig for?

Det kan være svært at afgøre, især hvis du har en mere bred blog. Men har du rettet dig ind imod en niche, eller selv hvis det er en personlig blog, så må du gå ud fra, at det du interesserer dig for og skriver om, også er det, dine læsere i høj grad interesserer sig for.

Tænk også over hvordan og hvor meget reklame du har på din side. Folk har ikke imod lidt bannere hist og her – det kan nogle gange faktisk give lidt ekstra liv til siden, men der er ingen der orker en krig af pop-ups. Der er intet i vejen med reklame, så længe du sørger for at holde det nogenlunde diskret.


2) Opbyg en vælgerskare

Hvis du begynder at reklamere på din blog, inden at du har opbygget en god portion faste læsere, vil du ikke tjene meget mere end lidt ekstra lommepenge. Hvis du virkelig går efter the big bucks, kan det være til din fordel først at arbejde på din blogs indhold og antallet af læsere, inden du begynder at reklamere. Når du så har opbygget en tilpas stor mængde faste læsere, kan du begynde med nogle få, velvalgte reklamer.

Du vil formegentlig have brug for flere hundrede tusinde faste læsere for at kunne leve af reklamerne på bloggen, men følger du ovenstående tips og tricks skulle du nok kunne samle nok læsere til en pæn ekstra indkomst.

Brug bloggen til egen reklame

En anden måde du kan tjene penge på din blog, er ved at sælge egne ting eller services. Har du f.eks. en madblog og har udgivet en kogebog, vil det være oplagt at bruge din blog til at gøre reklame. Eller er du gartner og blogger om havedesign, kan du let og elegant reklamere for dine egne services. På din blog har du mulighed for at prale af nogle af dine tidligere job, hvilket fungerer hundrede gange bedre end et CV.

Er du kunstnerisk er din blog også et super sted at gøre reklame og vise dine designs. Måske du har en Etsy shop du kan linke til? Udnyt at du har mulighed for gratis reklame på din blog – man ved aldrig hvilke muligheder det kunne føre til.

Lav et nyhedsbrev

Har du nok læsere og en service du ønsker at sælge, kan du forsøge dig med et ugentligt eller månedligt nyhedsbrev. Heri kan du fremhæve nogle at de seneste high-lights på bloggen og desuden gøre yderligere reklame for dine produkter eller services.

Klar, parat, start!

At lave en succesfuld blog handler i høj grad om at fremstå som en opinionsleder og derigennem vinde læsernes tillid. Det kommer ikke af sig selv, du er nødt til at lave et regulært stykke arbejde for at lave en succesfuld blog. Men fortvivl ej! Det er helt sikkert muligt med det rette emne og engagement.

Hvem står bag?

Mit navn er Kalle, og jeg har testet nærmest alle måder at tjene penge online

kalle-jensen

Kalle Jensen
Stifter af siden

Leave a Reply