Instagram profil: 11 nemme trin til at gøre den super fed!

instagram profil

Hvis du har en fantastisk Instagram profil er chancen for, at du får succes meget højere. Så hvis du vil øge din trafik, likes og følgere, skal du læse med her. Det, der gør din profil fantastisk er, at den er mere konkurrencedygtig og bedre egnet til dit publikum.

Du tænker måske: “Men jeg kan godt lide min nuværende profil!” Intet problem… der er måder, hvorpå du kan holde din profil sjov og unik, men stadig tilføje nogle vigtige elementer, der hjælper dig med at finde dine ligesindede.

I denne artikel vil vi diskutere 11 trin til at skabe en god Instagram profil, og når du har læst færdig, ved du præcis, hvordan DU kan lave en. Lad os komme igang:

instagram imponerer ikoner en

1. Du skal imponere dit publikum og gøre det hurtigt

imponere dit publikum

Ifølge Entrepreneur magazine lavede Missouri University of Science and Technology en undersøgelse af online indtryk: Det tog to tiendedele af et sekund for en internetbruger at få et “førstehåndsindtryk” af en hjemmeside. 2,6 sekunder senere koncentrerer seerne deres opmærksomhed på en måde, der forstærker førstehåndsindtrykket.

Det betyder, at du skal oprette en profil, der er imponerende, passende til alle aldersgrupper (med dit navn nævnt tydeligt) og med en klar besked, hvis du vil have mere trafik til din profil. Det er måske ikke den mest populære Instagram profil, men det eneste der betyder noget er dit publikum, og hvordan dit forhold er til dem.

Brugernavnet og din hjemmeside (hvis du har en) skal tydeligt vises, men derudover er det lige så vigtigt at angive dit job, færdigheder, erhverv eller hobbyer. Mens nogle succesfulde profiler deler memes, billeder eller citater, får originale billeder mest trafik, og det er dem, der vil adskille dig fra konkurrencen.

Formålet med din profil er ikke bare at reposte memes. Den er en visuelt stimulerende side, der vil minde folk om, hvem du er. Førstehåndsindtryk tæller!

omskriv din bio, så den er informativ

2. Omskriv din bio, så den er informativ, farverig og får folk til at følge dig

Du har ikke særlig meget plads i din bio, da den er begrænset til 150 ord. Du er nødt til at formidle din besked hurtigt og sørge for, at den er informativ og får folk til at handle.

Informativ betyder, at du giver oplysninger om emne, mærke og andre relaterede oplysninger, såsom placering. Din Instagram profil skal være farverig, humoristisk, kreativ eller have en anden kvalitet, der sikrer at folk faktisk læser teksten.

God humor er altid en vinder, så hvis du har en skør humor, skal du dele den. Hvis du vil have noget mere kreativt, så tænk på dit tema, og hvordan andre profiler ser ud. Du skal ikke bekymre dig om at efterligne berømtheder… de hviler meget på deres berømmelse. I stedet skal du være særlig opmærksom på, hvad virksomheder gør, og hvordan de får flettet en besked ind i deres brand.

omskrive din bio

Virksomheder der er gode til at skabe en naturlig overgang til at sælge sig selv, klarer sig generelt bedre. Se eksemplet ovenfor med Legoland Billund. De nævner deres brand som det første, og giver derefter med det samme en grund til, hvorfor man skal følge dem: “…hvor fantastiske opdateringer venter.”  Du skal holde din bio spændende og nå til dit USP (Unique Selling Point) inden folk begynder at kede sig. På Instagram duer det ikke at være diskret, og Instagram-brugere har det helt fint med markedsføring.

skab din Instagram profil til en bestemt "avatar"

3. Skab din Instagram profil til en bestemt "avatar"

Noget der kan hjælpe dig med at brainstorme til din Instagram profil, er at oprette en profil for din ideelle følger (også kendt som en avatar).

Du kan måske spørge dig selv:

tag et fantastisk billede

Hvad vil han eller hun se?

eksperimentér med forskellige kameravinkler

Hvad er deres andre interesser?

følg et generelt tema på din profil

Hvilke søgeord søger de normalt efter, når de bruger Instagram?

Dette er et punkt, mange mennesker ikke helt forstår. Brugeren vil ikke finde et indlæg, bare fordi et hashtag er populært eller trending… brugeren finder det, hvis han eller hun følger det eller følger andre profiler ligesom det.

Førstehåndsindtryk! Det betyder nøgleord, der er målrettet mod dem, nøgleord, der betyder noget for dem. Relevante profiler får en længere reaktionstid, og det er det du vil have.

post kun fantastiske billeder

4. Tag et fantastisk billede

Det vigtigste er at dit ansigt er på billedet, folk reagerer ikke følelsesmæssigt på et logo. Man bruger Instagram til ansigter. Sjove emojis virker bedre på Snapchat eller Tumblr, men dit ansigt får din Instagram profil til at skille sig ud. At tage et “professionelt” profilbillede kræver en kombination af faktorer:

  • Professionelt og indbydende udtryk (ingen surmulen eller tomme blikke!)
  • Et fokuseret, godt oplyst billede af personen
  • En komplementær baggrund

tag en fremragende profilbillede

Mens det anbefales at få en professionel til at tage billedet, kan du opnå samme effekt, hvis du kan få en ven til at tage det og være opmærksom på de bærende elementer. Det er normalt ikke en god idé at bruge et selfie som et profilbillede på grund af den lidt mærkelige og afslappede positionering, disse billeder normalt har.

Professionelle fotografer ved også, hvordan man forbedrer billedkvaliteten med en blød lyskilde og ved at undgå hård belysning, hvilket fører til en distraherende glød.

Det bedste sted at tage et professionelt billede i dit hjem er nær et vindue om dagen eller i åben skygge. Åben skygge kan findes overalt hvor en skygge bliver kastet. Den lave kontrast og manglen på skygge giver et let og godt belyst billede.

Vær opmærksom på baggrunde, når du tager dit billede. Neutrale baggrunde er gode, fordi de hjælper med at fokusere opmærksomheden på personen. Ansigtet er hovedpunktet, enhver baggrundsfarve skal passe til resten af billedet.

Forsøg ikke at få for meget krop med på billedet.

Du ser sikkert godt ud… men det gør kun billedet mindre og ikke så imponerende, da dit ansigt vil være mindre. Du har masser af muligheder for at vise andre vinkler af dig selv i dine andre billeder. Apropos…

brug (nye) #hashtags ti

5. Eksperimentér med forskellige kameravinkler

En af de første regler, en professionel fotograf eller filmskaber vil fortælle dig, er ikke at bruge “første forsøg”. I stedet skal du eksperimentere med forskellige kameravinkler og derefter afgøre hvilken, du bedst kan lide. Du skal naturligvis undgå en lav vinkel og vælge en lidt hævet vinkel. Men prøv dig frem, når du tager billeder til din Instagram profil.

Tilt hovedet, prøv et par poseringer, og lav nogle forskellige ansigtsudtryk. Tag dig tid til at gennemgå alle muligheder og vælg din favorit. Du kan også bede en ven eller bekendt om at vælge det bedste billede og se om deres favorit passer med, hvad du synes.

brug emojis eller linjeskift til at bryde tekst op

6. Følg et generelt tema på din profil

følg et generelt tema

Følg altid et generelt koncept//tema på din Instagram profil. Hvis din virksomhed er relateret til mode: tag modebilleder. Hvis den handler om noget relateret til natur/sundhed, skal du poste billeder af det (for eksempel en rolig bjergsø, der inspirerer seeren til at købe det forfriskende vand, du promoverer).

Det er et rimelig let koncept at forstå, men desværre gør mange den fejl, at de forgrener sig alt for meget. Hold dig til det, du er god til! Hvis du har valgt et tema, skal du følge det. Det er jo det, der fik folk til at følge dig og hvis du afviger for meget fra det, de forventer, kan du miste flere følgere, end du vinder.

Det dog betyder ikke, at du ikke kan eksperimentere lidt med andre ting, men generelt skal din profil have ét tydeligt tema.

Generelt kan folk godt lide at følge dem der er autentiske med en klar besked om et bestemt emne, der er afbildet i et kontinuerligt tema.

post fantastiske billeder

7. Post kun fantastiske billeder

Selvfølgelig er det vigtigt at skrive kreative billedtekster til dine almindelige Instagram fotos, men dit publikum vil automatisk dømme hele din Instagram profil baseret på profilbillede, profilteksten og de sidste 9-12 billeder, du har lagt op.

De følger dig måske uden overhovedet at klikke på et eneste billede, hvis din side er interessant nok.

Ifølge Digital Foto er smutvejen til et bedre Instagram billede:

  • Gå efter detaljerne - en ferie, en by eller en begivenhed kan i lige så høj grad formidles gennem enkle detaljerTag et skridt tilbage - prøv at gå ud af rummet og få enten døråbningen eller vindueskarmen med, og brug dem som ramme
  • Vælg den rigtige app - vælg den redigeringsapp, der passer til dit temperament
  • Følg mørket - kig efter, hvor dit motiv ikke er oplyst, og udnyt det
  • Hold stilen - undgå at skifte alt for meget mellem filtre og stilarter
  • Brug statistikkerne vha. apps, der fortæller dig, hvornår du skal poste dine billede for flest likes og meget mere
  • Frem med nettet - en kameraindstilling, der kan hjælpe dig med at komponere dit billede – fx ud fra tredjedelsreglen
brug hashtags-ikon

8. Brug (nye) #hashtags til at gøre din Instagram profil - HIP!

Selvom du nok bruger en hel del tid på at vælge hashtags til dine individuelle fotos, må du ikke glemme at vælge hashtags til teksten i din bio.

Nu tænker du måske: “Det har jeg allerede gjort. Hvad nu?”.

Gør det igen! En af de største fejl nye Instagram brugere gør, er bare at bruge deres standard Instagram profil dag efter dag, år efter år, når de i virkeligheden kan få den til at virke meget mere frisk ved at opdatere teksten og deres Instagram hashtags ofte.

Det fungerer endnu bedre, hvis du også ændrer dit “call to action”, så publikum kan blive begejstret for et nyt produkt, en ny begivenhed eller en ny meddelelse. Skift dit call to action for at holde din profil relevant og i konstant bevægelse.

Du kan bruge din profiltekst til at lede dine følgere hen på din Twitter- eller Facebook-konto, hvis du bruger dem ofte… men vi håber selvfølgelig, du bruger Instagram mest! Det kan endda opfriske din profil lidt at opmuntre dit publikum til at kommentere på indlæg eller engagere via direkte beskeder.

brug hashtags

brug emojis

9. Brug emojis eller linjeskift til at bryde tekst op

Selvom det sagtens kan blive for meget med emojis, er der nogle måder at bruge dem effektivt på. At opdele din tekst med emojis i stedet for bare punktummer er en god måde at gøre opmærksom på et nyt tilbud eller en handling.

Hvis du VIRKELIG er imod emojis (og det forstår vi skam sagtens!) Kan du prøve at bruge linjeskift til at bryde din tekst op og skabe et mere dramatisk look. Costume giver dig her en kort guide til at indsætte linjeskift direkte i din profiltekst.

brug instagram historieikon

10. Brug Instagrams story-funktion til at fremhæve et relevant foto eller en video

brug Instagram-historien

Instagram Story-funktionen giver dig mulighed for at poste en video eller et foto, der forsvinder efter 24 timer. Det gør det til en fantastisk måde at skabe opmærksomhed omkring alle former for “begivenheder”, uanset om det er et udsalg, en rabatkode, giveaway eller bare nyheder i forbindelse med dit mærke. Du kan også tilføje visuelle tags til billedet for at skabe en fornemmelse af hast hos hver begivenhed.

Linket til din Instagram Story (eller grafikken mere specifikt) er altid kun et klik væk fra din profil og fremhæves tydeligt for alle, der følger din Instagram profil. Eksperimentér med historier og se, hvad der får den bedste reaktion. Du kan endda gemme visse historier til senere brug.

Du kan også oprette “begivenheder” ved hjælp af Instagram Live-funktion, karrusellen (som lader dig oprette en serie billeder) eller en loop-video ved hjælp af Boomerang-funktionen. Disse er alle iøjnefaldende elementer, der kan skabe opmærksomhed omkring dig, så følgere ikke bare surfer tankeløst videre.

Husk, at der også er andre Instagram-værktøjer, du kan downloade, og vi diskuterer nogle af dem i denne artikel.

brug samme filterikon

11. Brug de samme Instagram-filtre til dine fotos

brug instagram filtre

Det kan irritere dine følgere hvis du har en masse forskellige filtre på dine billeder, især hvis de går op i fotografering. De bedste billeder har et samlet “tema”, selv hvis de har forskellige filtre.

Vælg ikke et nyt tema hele tiden, bare fordi det andet er blevet lidt kedeligt. Sørg for at alle dine billeder har de samme grundlæggende visuelle elementer, hvis du vil have en side med et mere professionelt udseende.

Brug lidt tid på at organisere dit indhold, ideer og kampagner og lav en plan for, hvad du vil opnå med din Instagram profil. Du skal ikke bare poste tilfældigt, det har Instagram ikke brug for mere af.

Post indhold, der virkelig vækker genklang hos dit publikum og giver dem noget af værdi, uanset om det er komedie, kreativitet, smukke og unikke billeder eller noget informativt om dit liv

Med nogle få tilpasninger får du en fantastisk Instagram profil og vil mærke en dramatisk stigning i antallet af følgere.

Scroll til toppen