Kom i gang med din egen Instagram virksomhed

instagram virksomhed

Der er stadig mange, som ikke forstår, hvorfor så mange Instagram virksomheder blomstrer og hvorfor Instagram er det BEDSTE sociale medie for virksomheder, endda bedre end Facebook og Twitter. Den sociale app opfattes stadig mest som et godt sted at vise sine selfies frem, på trods af at alle beviser peger mod det modsatte.

Det forklarer, hvorfor næsten alle store mærker har deres egen side og aktivt poster nyt indhold – selv AirBNB, Adobe og Reuters, som er virksomheder, der ikke rigtig er kendte for at have et “ansigt”.

Men disse virksomheder ved, at det er smart at have en Instagram virksomhed. Instagram er ikke bare det næststørste sociale medie på internettet, det er også personligt og fotocentrisk, og det er præcis hvad folk foretrækker. Facebook er stedet, hvor folk mødes for at debattere og læse nyhederne… Instagram er stedet, hvor de mødes for at smile og chatte med deres venner!

I denne artikel vil du lære, hvordan en Instagram virksomhed er anderledes end din egen personlige konto, hvordan du opretter din virksomhedsprofil og nogle af de værktøjer, du kan bruge.

Instagram virksomhed vs. personlig Instagram

Det første vi vil diskutere er, hvordan en Instagram virksomhed er anderledes end din personlige Instagram side. Måske er din første tanke: “Jeg har 800 venner, der følger mig… hvorfor ikke bare gøre min almindelige personlige side til en virksomhed?”

Det er blevet gjort før, men hvis du tænker over det, er det at poste dine egne billeder meget anderledes end at poste for en virksomhed (hvilket betyder, at du tænker mere på, hvordan du tjener penge ved hjælp af Instagram). Det er to meget forskellige strategier.

instagram virksomhed

Med en personlig side forsøger du at skabe eller opretholde en relation med personer, der kender dig, enten tætte venner eller bekendte, og se om I kan finde fælles interesser. Det er rimelig nemt at gøre med venner, ikke?

Det er blevet gjort før, men hvis du tænker over det, er det at poste dine egne billeder meget anderledes end at poste for en virksomhed (hvilket betyder, at du tænker mere på, hvordan du tjener penge ved hjælp af Instagram). Det er to meget forskellige strategier.

Med en personlig side forsøger du at skabe eller opretholde en relation med personer, der kender dig, enten tætte venner eller bekendte, og se om I kan finde fælles interesser. Det er rimelig nemt at gøre med venner, ikke?

Når du har en Instagram virksomhed, sælger du produkter eller tjenester. Du har ikke bare en samtale med en fremmed, og du giver dem ikke bare gratis underholdning (selvom underholdning ER en stor del af at bruge Instagram til forretningsmæssige formål). Der er en pointe med alt hvad du gør. Du inkluderer information, engagement og calls to action i dine billeder. Du planlægger begivenheder og kampagner, der hjælper din forretning.

Digitalworks kan du læse om, hvordan man opbygger et “personligt brand” på de sociale medier. Dette kræver noget menneskeligt, som indebærer at dele, skabe relationer og forbinde følelsesmæssigt med andre mennesker. Reklamer bruger normalt det modsatte af denne tilgang. Reklamer er upersonlige. Reklamer er noget andet end, hvad almindelige mennesker gør, når de snakker med hinanden! Det er derfor, de bedste Instagram virksomheders kampagner er dem, der eksperimenterer med gennemsigtighed og ægthed… den menneskelige faktor, det virkelige menneske bag forretningen.

Det er heller ikke altid en god idé at kombinere din personlige Instagram side og din Instagram virksomhed.

Det kan godt gøre andre mennesker eller virksomheder lidt utilpas at læse om dine private sager, så det er en god idé at beholde en personlig Instagram profil. Feriebilleder er også noget, der ikke hører til på en virksomhedsside, selvom dine venner nok vil elske at se dem.

Det er nemt at se, at det kan være fantastisk at gøre en forretning mere menneskelig og personlig, men sørg altid for at holde tingene i balance og afslør kun, hvad du har det godt med at vise. Det er også okay at holde nogle ting private og kun for dig. Generelt set ER det dog en kæmpe fordel for enhver Instagram virksomhed at være lidt sårbar og vise, hvordan du lever, og hvordan dine relationer er til andre.

Sådan skaber du en profil for din Instagram Virksomhed

instagram virksomhed

Hvis du vil have gang i en Instagram virksomhed, kræver det, at du opretter en virksomhedsside, enten ved at konvertere din personlige side eller starte en ny side. Du kan registrere dig gennem Instagram med din e-mail og adgangskode, eller logge ind ved hjælp af din Facebook-konto. Instagram blev skabt til mobile enheder og tablets, så du skal have IOS eller Android, selvom der nu er en Windows version.

Det er utrolig nemt at skifte fra en personlig konto til en virksomhedsprofil. Du skal bare gå til Indstillinger og derefter vælge “Skift til virksomhedsprofil.” Efter et par valg kan du tilføje relevant information såsom arbejdstider, fysisk adresse, telefonnummer og hjemmeside.

god instagram forretning bio

Ifølge Compell er de vigtigste aspekter af en god Instagram virksomhed brugernavn, profiltekst og profilbillede. Dit brugernavn skal enten matche med andre sociale netværk eller dit eget navn, så dine kunder straks genkender dig.

Selvom virksomhedsejere normalt bruger det samme logo til hvert netværk, favoriserer Instagram personlige billeder frem for logoer. Mange store navne klarer sig stadig godt, selvom de bruger logoer i deres profilbillede. De har ikke rigtig brug for det personlige touch, da deres almindelige billeder er menneskelige, personlige og taler direkte til kunderne, men vi anbefaler, at du bruger noget mere personligt, som f.eks. dit ansigt, til dit profilbillede.

god instagram forretning bio

Profilteksten skal forklare, hvad din virksomhed er, være let at identificere, og kunden skal hurtigt kunne se, hvad din Instagram profil er, og hvordan det vedrører kunden. Dette er noget mange nybegyndere gør forkert! Du skal have en forretningsplan eller i det mindste nogle mål, inden du begynder at poste billeder og indhold på din Instagram virksomhed.

Få succes med din Instagram Virksomhed

Strategiske mål skaber en rød tråd, der giver mening og giver dine kunder vigtig information, såsom hvad produktet er, hvad markedet er, og hvad produktet kan gøre for dem.

Afhængigt af dig og din markedsføringsstrategi kan du have flere forskellige mål:

  • Sælge flere produkter eller tjenester
  • Mere webtrafik
  • Flere målrettede kunder
  • Tiltrækning af influencers i industrien
  • Tiltrækning af VIP-kunder eller kolleger
  • Forbedring af kunderelationer
  • Forbedre brand awareness, så folk ved, hvem du er
  • Forbedre kunders loyalitet, så folk er mere tilbøjelige til at stole på dig og støtte dig

Når man tager en erhvervsuddannelse lærer man normalt, at målene skal være “S.M.A.R.T.” eller “specifikke, målbare, accepterede, relevante og tidsbegrænsede. Hvad betyder dette specifikt for Instagram virksomheder?

Det betyder, at du skal lave en indholdsstrategi, som indebærer at besvare vigtige spørgsmål som:

  • Hvor ofte skal du poste?
  • Hvornår skal du poste?
  • Hvad er temaet for alle dine indlæg?
  • Hvad er skrivestilen for hvert indlæg?
  • Hvordan vil du have, at dit publikum interagerer med dig?
  • Hvordan ved du, om du opfylder dine mål med Instagram?
  • Hvilke hashtags målretter du dig mod?
  • Hvilke begivenheder kan du oprette, for at skabe mere engagement?

At besvare disse spørgsmål vil hjælpe dig til at undgå at miste publikum, irritere dem med for mange indlæg eller ramme forkert medet bestemt tema, hvilket alt sammen kan føre til, at du ikke sælger dit produkt. Når du lægger din strategi til din Instagram virksomhed, træner du egentlig bare dit publikum til at være opmærksom på dig og reagere på dig, hvilket udvikler en relation.

Endelig er visuel ensartethed også vigtig for Instagram virksomheder, da det er så billedbaseret et medium, og fordi du skal give dine kunder den mest æstetisk tiltalende oplevelse. Hvorfor? Fordide vil opleve dig som et livsstilsmærke, som de har lyst til at interagere med på daglig basis. Sørg for, at dine billeder følger et slags tema, hvad enten det er de filtre, du bruger, eller stilen og budskabet.

Sådan vælger du et tema

instagram virksomhed

Hvis du har svært ved at komme på et tema, og hvad der skal skille din Instagram virksomhed ud fra mængden, så er det måske tid til at tænke mindre ambitiøst og mere logisk. Tænk på det produkt eller den tjeneste, du har, og tænk på den følelsesmæssige forbindelse dit produkt har med forbrugeren. Byg videre på det.

Hold det enkelt, men gør det interessant. Tag fat i folk og gør det spændende.

Store Instagram virksomheder holder temaet enkelt: Tøjfirmaer koncentrerer sig om tøj. Fødevarevirksomheder fokuserer på lækre retter. Hvad der gør alle disse Instagram-sider succesfulde er, at de fortæller historier med hvert billede. Som ordsproget lyder, siger ét billede mere end tusind ord.

Nogle virksomheder poster billeder af medarbejdere, kæledyr, arbejdsliv eller livsstilsaktiviteter som at træne eller lave ting udendørs. De skaber den menneskelige relation, fordi de ikke vil fokusere på reklame, men i stedet starte samtaler.

Den sande udfordring ved at starte en Instagram virksomhed er at finde din egen unikke stemme og din egen stil. Du skal ikke bare efterligne, hvad andre mennesker gør. Vær kreativ. Post ikke bare billeder, men eksperimenter med albums, videoer og “stories”, som kun afspilles i et begrænset tidsrum, inden de forsvinder. Mange kunstnere og mærker eksperimenterer med Instagram Stories, da de er “selvdestruerende” inden for 24 timer, så der er mindre formalitet involveret i at lave et indlæg.

Værktøjer for din Instagram virksomhed

Hvis du har svært ved at organisere din Instagram virksomhed, så er det måske på tide at finde nogle effektive forretningsværktøjer, der kan hjælpe med din indholdsstrategi.

To af de bedste apps/hjemmesider til Instagram virksomheder er Hootsuite og Buffer, da de kan hjælpe med at planlægge dine indlæg, så du kan poste på præcis det tidspunkt, hvor dine kunder er mest aktive. For mere information om de bedste Instagram-værktøjer, der kan være nyttige for dig, har vi lavet en hel liste over nyttige apps til dig.

En virksomhedsprofil på Instagram har specielle analytiske egenskaber, og du kan overveje at lære at bruge nogle af disse, for virkelig at udnytte din kontos fulde potentiale. Derudover rapporterer nogle brugere nu, at mange tredjepartsapps ikke længerevirker, fordi Instagram har ændret nogle af sine API-politikker.

Du kan se analysen af din konto ved at klikke på din profil og derefter klikke på diagramikonet øverst i appen.

instagram for forretningsindsigt

Når du scroller gennem dine muligheder, kan du vælge mellem fanerne Aktivitet, Indhold eller Målgruppe: Fanen Aktivitet viser de interaktioner, der har fundet sted på din konto iden for den sidste uge, for eksempel profilbesøg, der er resultatet af et indlæg. Opdag angiver detaljerede oplysninger om din kontos rækkevidde, visninger og profilbesøg. Forskellen mellem rækkevidde og visninger er, at visninger refererer til det samlede antal visninger, mens rækkevidde betyder det unikke antal konti, der har set dine indlæg. 

Fanen Indhold viser dine mest succesfulde indlæg og indeholder også oplysninger om historier og kampagner, du kører. Fanen Målgruppe viser dine følgere såvel som demografiske oplysninger som aldersgruppe, placering og køn.

instagram-indsigt til erhvervslivet

Andre ofte stillede spørgsmål om Instagram Virksomheder

tjen penge hjemmefra

Hvorfor vises nogle billeder ikke korrekt?

Instagram er lavet til fotos på tablets eller mobiltelefoners skærme. Det betyder, at billeder man tager på de enheder, er ideelt formet til appen. Hvis du bruger en computer til at tage eller organisere billeder (især hvis du bruger Buffer eller Hootsuite), vil du nok bemærke, at nogle billeder ikke justeres helt korrekt. 

Den bedste billedstørrelse er 640 x 640 pixels, som er en kvadrat. Højere billeder, som dem der virker på Pinterest, vil sandsynligvis blive afskåret. Hvis det er tilfældet for dig, er det bedst at beskære dine billeder til en kvadrat, så du ved, hvordan de ender med at se ud.

tjene penge

Hvordan ved jeg, om jeg når mine milepæle?

Mens du selvfølgelig kan spore antallet af likes og følgere, er det bedre at spore engagement med mere målorienterede interaktioner. For eksempel er en tommelfingerregel ifølge Buffer, at du for hver 1000 følgere på din Instagram virksomhed, skal have omkring 37 likes og kommentarer.

Dette er især vigtigt at huske, hvis du er ved at undersøge, hvordan man køber Instagram likes eller følgere: Du skal sikre dig, at din konto tiltrækker reel interaktion, og ikke kun likes fra robotter.

tjen penge hjemmefra

Hvornår er det bedste tidspunkt at poste et nyt billede?

Det tidspunkt folk bruger Instagram mest, er faktisk senere end for både Facebook, Twitter og LinkedIn: Instagrams mest aktive tidspunkt er ca. kl. 17-18:00. Hvis du vil være aktiv på flere sociale medier, vil et planlægningsprogram som Hootsuite helt sikkert hjælpe med engagement! Du kan læse flere ideer til, hvordan du får likes her.

bedste tidspunkt at sende

tjene penge

Hvordan fungerer Instagram-annoncer?

Instagram annoncer er den “officielle” måde at købe likes og følgere på, men det er en god ide at eksperimentere med denne funktion og sammenligne den med med tredjepartsudviklere. Annoncer på Instagrams egen platform hjælper med at nå nye kunder, der er mere målrettede.

Trin

01

Vælg dit indhold og beslut dig for mål, destination eller handling

oprette instagram-forfremmelse

Trin

02

Vælg din målgruppe og definer dit budget. Gennemgå resultaterne!

opsætning af din Instagram-promovering

Du har også mulighed for at vælge dit eget format, enten individuelle fremhævede billeder, karruseller med roterende fotos, videoer, canvas story ads og almindelige story ads. Du kan også tilføje call to action-knapper på disse annoncer, f.eks. “Anvend nu”, “Book nu” eller “Køb nu”. For at komme i gang skal du klikke på annonceknappen under den post eller video, du gerne vil promovere.

Når du har en Instagram virksomhed, handler det ikke kun om de apps og software, du bruger. Det handler om, hvor godt du kender dit publikum og hvor godt du opdager dem ved hjælp af Instagram, såvel som din hjemmeside og andre kanaler. Lær, hvad de vil have AF DIG, så du bedre kan skræddersy din Instagram virksomhed til din målgruppe.

Du vil se en stor forskel, når du begynder at implementere disse ændringer!

Scroll til toppen