Tjen penge på at lave udsendelser

Tjen penge på at lave udsendelser

Du har måske hørt om at folk tjener penge på at monetisere videoer på YouTube og lignende sider, men der er en ny form for video, der tillader folk at tjene penge online. Folk der skaber indhold udsender nu live video, for at udtrykke dem selv, undervise offentligheden, fremvise deres kreativitet, dele deres viden og tjene ekstra penge.

Hvis du undrer dig over præcis hvordan du kan tjene penge på at udsende live video, er der ikke noget enkelt svar. Du kan tjene penge på en række forskellige måder med live videoer. En måde er at opkræve et gebyr for live streaming, enten direkte via pay per view live-udsendelser eller abonnementer. Det er også muligt at sælge reklamer og modtage penge indirekte fra sponsorer. En anden mulighed er at starte en crowdfunding-kampagne på en hjemmeside, som Kickstarter eller Indiegogo for at generere midler til at producere live video udsendelser, om bestemte emner.

Der er fordele og ulemper ved alle de måder, du kan tjene penge på med live video udsendelse, og denne guide vil forklare de fordele og ulemper ved hver af dem, for at hjælpe dig med at finde den bedste måde at tjene penge på.

Pay Per View udsendelse og abonnementudsendelse

Direkte monetisering af live video udsendelser, er den letteste måde at tjene penge på med dit arbejde. I bund og grund betyder det at monetisere direkte, at du opkræver et gebyr, fra folk som gerne vil se dit indhold. Nogle video streaming-tjenester, som siden DaCast, har en mulighed der hedder en paywall, der blokerer adgang til videoen og kun tillader betalende seere at se den. Du kan også tage en tredjepartstjeneste i brug, som er kompatibel med din streaming-platform. Et eksempel er InPlayer, en widget der virker med et utal af populære platforme.

Når du beslutter dig for, hvordan du direkte monetiserer dine live videoer med en paywall, der er to forskellige måder at strukturere gebyrer. Den første er, simpelthen at kræve en bruger at betale for at se videoen live, eller få vist en genudsendelse af videoen i et bestemt stykke tid.

En anden mulighed er at tilbyde et abonnement, svarende til hvad Netflix og Amazon Video gør med deres indhold. Med et abonnement, betaler dine seere på en månedlig basis eller efter en anden regelmæssig tidsplan, som du har angivet, for fortsat at modtage adgang til alt det indhold, du producerer. Du kan sætte dine abonnenter op til en automatisk fakturering, således at de automatisk bliver opkrævet indtil de opsiger tjenesten.

Der er nogle fordele og nogle ulemper ved at bruge en paywall for enten pay per view eller abonnement direkte monetisering af live video udsendelser. Den største fordel er, at du kan tjene penge på forhånd og løbende, i tilfælde af abonnementer. Plus at dine seere ikke behøver at skulle se annoncer eller andet salgsfremmende indhold, for at nyde dit arbejde.

Den største ulempe ved direkte monetisering er, at du er nødt til at have en hengiven fanskare, der er villige til at betale et gebyr for at se dine videoer. Det er sandsynligt, at du vil mærke et fald i seere når du begynder at opkræve gebyr for dit indhold, hvilket begrænser din evne til at tjene penge og dele dit arbejde med hele verden.

Annoncering og sponsorer

Indirekte monetisering gennem annoncer og sponsorater, er en anden måde at tjene penge på med live video udsendelser, og er, hvordan de fleste tv-stationer betaler for programmering. Med de fleste annonceopsætninger vil en reklamefilm enten spille før din udsendelse eller et banner vil blive vist, mens videoen afspilles med reklameindhold på den.

Annoncering er et godt alternativ til direkte monetisering for indholdsproducenter, der er bekymrede for at miste seere på grund af pay per view og abonnementspriser. Seere behøver ikke at bruge nogen penge for at se dit indhold. Du kan kigge nærmere på disse to forskellige monetiserings-metoder: Google Adsense og Affiliate-markedsføring. Disse to monetiserings-metoder er simpelthen annoncer, som du kan vise på eller tæt på dine live videoer.

På den negative side, kan annoncer være distraherende, især hvis de vises på skærmen under videoen. Et andet potentielt problem er, at hvis annoncører ikke få noget forretning fra at vise annoncer på dine udsendelser, kan de være uvillige til at fortsætte med at vise annoncer på dine videoer. Du vil muligvis også være nødt til at have et stort publikum, for at nogen som helst virksomhed skulle overveje at købe reklametid på din udsendelse.

Sponsorater er magen til annoncering, men i stedet for at placere formelle annoncer på dine videoer, vil sponsoren bede dig om at sælge deres produkt for dem, uformelt. Du vil muligvis være nødt til at sætte noget tid af til produktet under din video udsendelse, eller bede dig om at sige, at dit show var sponsoreret af dem. Fordelene ved sponsorater er magen til dem ved annoncer, og ulemperne er stort set også identiske.

At bruge videoer til at promovere hjemmesider

En anden måde at monetisere dine live video udsendelser på, er ved at bruge din video som en made at bringe trafik til en hjemmeside. Hjemmesiden kan have annoncer, som gør dig i stand til at tjene penge, en abonnement blog-tjeneste, e-bøger til salg eller endda en e-handelsbutik, som sælger produkter eller tjenester.

Med denne type af videoudsendelse, er din video næsten en annonce i sig selv i, da den eksisterer for at fremme din hjemmeside. Disse typer af videoer er stadig mindre påtrængende for seeren, idet han eller hun stadig kan se udsendelsen og i sidste ende vælge, ikke at besøge din hjemmeside. For dig er dette faktisk den største ulempe ved at bruge en live video udsendelse til at dirigere trafik til din hjemmeside – i sidste ende, kan det være at ingen vil følge dit råd og besøge din hjemmeside, hvilket betyder, at du overhovedet ikke tjener nogen penge med videoudsendelserne.

Hvis du ønsker at få succes med at bruge videoer til at fremme en hjemmeside, er du nødt til at sørge for, at indholdet er overbevisende. Undgå at give den fulde historie. Give kun nok oplysninger for at få seere interesseret i at lære resten, og derefter dirigér dem til din hjemmeside for at få oplysningerne. Det kan tage tid at opbygge en gruppe af følger, stor nok til at tjene betydelige mængder af penge, gennem denne type af videoudsendelses-monetisering.

Start en crowdfunding-kampagne

Tjen penge på at lave udsendelserHvis dine live videoudsendelser omhandler emner, der er unikke og af interesse for offentligheden eller for personer i visse grupper, eller hvis du har en stor tilhængerskare af dedikerede seere, kan crowdfunding være en god måde for dig at få penge for live video udsendelse.

Med crowdfunding, opretter du en kampagne med et bestemt mål og indsamler derefter små donationer fra folk, der ønsker at se din live udsendelse, når den vises. Du er nødt til at give opmuntringer eller belønninger, for at få folk til at bidrage. For eksempel kan du nævne deres navne i videoen eller sende dem en kopi af udsendelserne, for en donation af en vis størrelse.

Crowdfunding-kampagner er enkle måder at generere midler på, og fjerne besværet med at skulle opsøge annoncører og sponsorer. Problemet med dem er, at ikke alle af dem er succesfulde, så du kan i sidste ende, ende med ikke at opnå dit mål.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *