Hvordan skriver man en blog? 5 ting du SKAL vide

Hvorfor skal man overhovedet skrive en blog? Er det ikke nok, at promovere sin hjemmeside og Facebook-side? Det første skridt til at lære hvordan man skriver en blog, er at vide, at en blog ikke er som en dagbog for din virksomhed, og det er heller ikke bare en salgsside.

Hvad en blog faktisk er, er et trafikgenererende værktøj, der skaber opmærksomhed omkring dig og dit produkt/din tjeneste. En blog etablerer din autoritet og hjælper dit publikum til at have tillid til dig. En butiksfront eller et banner er ikke nok til at skabe tillid. I disse dage har du brug for en “platform”, hvor du kan etablere dig som professionel og få folk til at tale om vigtige emner, der er relateret til din virksomhed.

hvordan skriver man en blog

Så hvis du stadig undrer dig over hvordan man skriver en blog, vil vi dække alt, hvad du skal vide i denne artikel, så du kan øge din trafik og etablere din tilstedeværelse online. Og den autoritet er det, der øger dine salg og giver dig penge!

Hvordan man skriver en blog: 5 trin du skal huske

Blogging kan være en fantastisk indtægtskilde. Nogle forfattere bliver endda betalt millioner af kroner for at skrive blogs for store virksomheder.

Links til artikler, blogs og videoer bliver delt på sociale medier, og derfor er dit mål at skabe interesse ved hjælp af sociale medier, men derefter lede trafikken til din blog.

Ifølge SpotOn Marketing, er svaret på hvordan man skriver en blog, at planlægge dine indlæg på forhånd ved at fokusere på et emne og skabe en oversigt. Hvis du kender emnet og temaet for dine blogindlæg, har dumulighed for at skrive bedre kvalitetstekst, med research, faktakontrol og en organiseret oversigt, der holder læsernes interesse fanget.

Udover kvalitetsindhold anbefaler eksperterne også at du er opmærksom på overskriften (eller titlen), og sørger for at den er informativ og dramatisk. Du kan også forbedre indlægget med billeder.

hvordan skriver man en blog

Men vi har mere detaljerede oplysninger om, hvad du præcist skal gøre. Så hvis du stadig vil vide hvordan man skriver en blog, er her fem nøglepunkter, der kan hjælpe dig:

find ideér til blogindlæg ved at læse og lytte

1. Find ideér til blogindlæg ved at læse og lytte

Det første spørgsmål du måske har, i forhold til hvordan man skriver en blog, er: Hvor får man ideér? Hvis man sælger ét produkt eller én tjeneste, løber man så ikke rimelig hurtigt tør for emner? En af nøglerne til et godt blogindlæg er selvfølgelig at være interesseret i det emne, du blogger om.

Hvis du ikke er begejstret for det, du skriver om, vil det skinne igennem. “Naturlig” blogging er meget mere interessant at læse. Du skriver med mere lidenskab, mere research og mere begejstring for branchen. Det er også klogt at undgå kedelige emner. Undgå artikler, der allerede er blevet skrevet igen og igen, og undgå “sund fornuft”-artikler, der virkelig ikke har nogen værdi for læseren. Skriv kun om ting, der betyder noget for dig, og lad din læser fornemme spændingen.

Når det kommer til at finde emner, der virkelig rammer noget i læseren, skal du huske at undersøge dit marked, dine konkurrenter og dine læsere.

Selvom du måske har nogle gode ideér til artikler og overskrifter (og det er et rigtig godt udgangspunkt!) skal du ikke undervurdere den praksis at skrive om noget, du har set før, og så forbedre det.

Prøv at finde nye blogideér ved at undersøge:

skrive blogpost nøgleord værktøjs

Hvilke søgeord der er populære på en side som Keyword Tool

skriver blog seneste nyt hobby industri

De seneste nyheder om din industri, hobby eller interesse

skrivning af blogkonkurrenter, der blogger

Hvad dine konkurrenter blogger om

skrive blog potentielle kunder

Hvad dine læsere eller potentielle kunder taler om

Skriv alle dine ideer ned, så du har dem til fremtidig reference og hold øje med dine indlægs trafik, så du kan lære, hvilke emner der måske er værd at udforske igen i fremtiden. Du kan tjene penge på din blog baseret på den trafik du får. Få mere at vide om, hvordan du starter en blog helt gratis og bliver ved med at tjene penge i vores relaterede artikel.

lav en skitse til dit første blogindlæg

2. Lav en skitse til dit første blogindlæg

hvordan skriver man en blog

Vores andet punkt til hvordan man skriver en blog, er at du skal planlægge dine blogindlæg så de er organiserede, lette at følge med i og har en logisk rækkefølge. Hvis du  improviserer for meget eller skriver om emner, der ikke hænger sammen med dit indlægs reelle emne, vil det ikke fungere. Dit publikum tror måske, at du ikke ved noget om emnet, og at du ikke er en særlig god blogger.

Det er bedst at skrive en skitse, før du skriver dit indlæg, så du kan organisere dine tanker. At lave en skitse og lære at skrive et blogindlæg betyder også, at udvælge de bedste resultater af din research, vælge og fremhæve dine hovedpunkter, give supplerende information og give læseren et budskab, de kan tage med sig, og som de vil huske.

hvordan skriver man en blog

Hvis du vil lære hvordan man skriver en blog og en outline af høj kvalitet, er det vigtigt at lave “sektioner” af punkter: Du tager alle dine ideer og skaber nogle få hovedpunkter, efterfulgt af underpunkter med underbyggende oplysninger, der fremhæver et centralt emne. For eksempel kan et detaljeret blogindlæg have fire eller fem større tekstdele.

De underbyggende oplysninger, der drager opmærksomheden mod de store punkter, bør også undersøges og knyttes til eventuelle undersøgelser, erklæringer eller verificerede fakta, hvor det er muligt, således at hvert punkt er bevist og ikke bare et gæt.

Når du leder dit publikum gennem en række spørgsmål og svar, eller et bevis for en pointe, skal du sørge for, at du bibeholder deres interesse nok til at de læser det hele. At bevise din pointe og derefter understrege “meningen” er alt ammen en del af at skabe et sammenhængende argument og en god blog.

Tjek også disse skabeloner til blogindlæg. Bemærk, hvordan nogle af disse skabeloner er skabt i et forsøg på at overtale publikum til at tro på noget og derefter handle:

at skrive blogpost-nøgleemne
Fortæl en historie relateret til nøgleproblemet
at skrive blogpost involverer læser
Identificer det problem, der er centralt for historien
skrivning blog inkluderer oversigt
Involver læseren i denne diskussion
skrive blogpost omtale løsning
Giv løsningen trin for trin
skrivning af blogpost inkluderer et resumé
Inkluder et resumé med budskabet og et call to action i slutningen, der fremmer produktet

Dette er en skitse, som mange online markedsføringsfolk bruger, fordi det øger salg og impulskøb!

giv dine læsere lyst til mere

3. Giv dine læsere lyst til mere

Hvor langt skal et blogindlæg være? Mens det sædvanlige svar er, at et blogindlæg skal være så langt som det er nødvendigt for at bevise alle forfatterens pointer, er sociale medier på vej til at ændre dette. Folk læser ikke lange artikler så ofte, som de gjorde før og foretrækker kortere tekster – især hvis de skal forlade webstedet for at læse dem.

Nogle radikale bloggere mener at 600 ord er mere end nok til det første blogindlæg. Andre kloge folk siger dog, at de bedste blogindlæg ligger på mellem 900 og 2500 ord.

hvordan skriver man en blog

Hvad dette fortæller os om, hvordan man skriver en blog og hvor mange ord den skal være på, er at 3.000+ ord bestemt er for meget på én gang, medmindre du skriver om noget meget teknisk, detaljeret eller for et meget specifikt publikum.

I stedet for at risikere at overvælde dit publikum med for mange oplysninger, skal du prøve at bryde et detaljeret indlæg op i flere forskellige indlæg, der alle er relateret til den samme diskussion.

Det er også en god ide at forbinde én artikel til den næste i serien, så brugeren kan læse i rækkefølge i eget tempo, uden at gå glip af noget af diskussionen.

Revision og redigering af din skitse og første udkast er også en vigtig del af processen. Du opdager måske forskellige problemer med din formulering eller komposition, efter at have læst artiklen for anden gang.

Undgå at udgive artiklen, indtil du har læst den igennem en eller to gange.

skriv et blogindlæg der SÆLGER

4. Skriv et blogindlæg der SÆLGER

hvordan skriver man en blog

Én ting er, at beskrive, hvordan man skriver en blog efter journalistiske standarder og som en dansklærer ville acceptere. Men det, der er endnumere vigtigt at diskutere er, hvad der rent faktisk virker. Hvad der får folk til at klikke og hvad der tiltrækker kommentarer, er det du faktisk har brug for at lære.

Ifølge studier vil 80 procent af læserne læse en overskrift, men kun 20 procent vil fortsætte med at læse teksten. Dette burde understrege, hvor vigtigt det er at “sælge” historien med overskriften. Det betyder ikke bare at skrive en sensationel overskrift, men også at rapportere alt, hvad overskriften antyder – ingen click baiting!

få dit publikum til at føle, ikke bare lære

5. Få dit publikum til at føle, ikke bare lære

Hvis det ikke er naturligt for dig at skrive dramatiske overskrifter, som til en avis, kan det være en fordel at behandle din blog mere som en sansemæssig oplevelse, i stedet for bare en intellektuel.

Tal til dit publikums sanser ved at fokusere på de billeder de ser, lyde de hører, hvordan noget føles, og hvordan noget lugter eller smager. Disse er de “menneskelige” detaljer, som fastholder folks opmærksomhed.

Hvis du vil lære hvordan man skriver en blog, skal du forestille dig, at du er læseren og prøve at finde ud af, hvad de vil vide OG hvad de vil føle, ved at læse din blog. Hvilke sanser vil de have aktiveret?

Det er mindre tilfredsstillende for læseren, hvis du afslører for meget i overskriften eller resuméteksten (den kursiverede tekst, der kommer efter overskriften).

Hvorfor…?

hvordan skriver man en blog

Fordi publikum gerne vil pirres, de vil ikke bare have hele historien på nogle få ord! Berig deres oplevelse ved at fokusere på følelser og få mere trafik!

Som du kan se, indebærer det at lære hvordan man skriver en blog, at lære hvordan man skriver ordentligt, men også kunsten at tiltrække et publikum. Undersøg dem og find ud af, hvilke følelsesmæssige tegn, de reagerer på. Denne dynamik kan bruges til at skrive en bedre blog, der ikke bare videregiver information, men fanger! Den får dine læsere til at føle noget og får dem til at vende tilbage igen og igen. Det enkle svar på hvorfor folk kommer igen? Det er ikke for at læse flere indlæg, men for at få flere oplevelser!

Scroll til toppen